JORNADA "L`ART COM A TRANSFORMACIÓ SOCIAL I TERAPÈUTICA"

30/04/2024

El passat 30 d`abril s`ha celebrat, a CaixaForum Palma, la 6a jornada organitzada per Fundació RANA, en col·laboració amb Fundació "la Caixa" i CaixaBank, com a part del Conveni firmat amb l`Entat pel desenvolupament del programa de teràpia i difusió d`aquest.

Ens han acompanyat a l`acte María Cruz Rivera, directora Territorial i Diego Rivera, responsable d`Acció Social, ambdós de CaixaBank. Així mateix, hem comptat amb la presència de Catalina Salom, directora de IBDONA i Mar Pulido, directora de l`OBIA.

Aquest acte ha suposat una oportunitat per a demostrar com l`art és capaç de transformar el dolor i poder sanar-ho, essent una eina molt útil per a provocar un canvi efectiu a la nostra societat.

La nostra psicòloga, Camila Canales, ha exposat quines són les possibles seqüeles dels abusos sexuals soferts en la infància i adolescència i com, a Fundació RANA, utilitzem els tallers d`artteràpia en el tractament d`aquestes seqüeles en l`etapa adulta. Pilar Carrero, amb àmplia experiència en el tema i col·laboradora de RANA en el desenvolupament dels tallers, ens ha explicat la història de l`artteràpia des dels seus inicis fins als nostres dies i ha mostrat emotius exemples de com les víctimes són capaces d`expressar el trauma mitjançant el dibuix o altres materials plàstics.

Mireia Plans i Alice Monteil, de Photographic Social Media, ens han parlat del seu projecte "Material Sensible" amb el que moltes persones han aconseguit expressar el seu món interior a través de l`objectiu d`una càmera, afavorint, en molts de casos, la verbalització dels abusos per part de les víctimes.

També participaren en la jornada Beatriz Benavente i Sonia Cortejarena, psicòlogues de RANA, que presentaren i tancaren l`acte, realitzant interessants aportacions d`acord amb la seva dilatada experiència.

Aquesta jornada ens ha dut a canviar la mirada i a situar el focus en la capacitat de resiliència que tenen les víctimes d`abús sexual per a transformar el dolor i poder sanar a través de l`art.